Selasa, 17 Februari 2009

CpR - cardiopulmonary resuscitation

pagi td aku menghadirkan diri kursus bantuan pernafasan CPR anjuran tempat keja aku... rupanya dah banyak perubahan teknik bantuan pernafasan nie...mujur ler aku menghadirkan diri kalu x..sampai kesudah aku tatau....dlm dok peraktik bantuan CPR aku snap beberapa gmbar... nie pun aku curik2... takut lecture marah...=_='
nie bantuan pernafasan utk baby yg xbg respon
posisi bagi baby yg mengalami shoking..

bukan org sebenar

compress dada sebanyak 30 kali
'blow' atau bg pernafasan sebyk 2 kali
keratan rentas saluran pernafasan manusia
peparu dan perut...

intubation atau tiub dimasukan sedalam trakea utk membenarkan oksigen masuk... kaedah ini digunakan utk jangkamasa yg panjang...






bayangkan jika salah seorang ahli keluarga kita secara tiba-tiba pengsan dan di dapati denyutan jantung tiada atau tiada pernafasan...jika kita tahu cara memberi bantuan pernafasan... kita boleh menyelamatkan atau memberi peluang utk hidup......so apa lg... moh ler kita belajar cPr...



-mUch LoVe n rESpEcT-













































Tiada ulasan: